mouse code

کد ماوس

بازی Call Of Duty - تاریخچه - زنگ تفریح
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زنگ تفریح
 
پیوند ها

بازدید امروز: 71
بازدید دیروز: 51
کل بازدیدها: 123739

http://dl.clip2ni.com/2011/ax/55d05c6eb7817fca287b2851bc0c7a5d.jpg

نگاهی بر تاریخچه سری Call Of Duty

 

بی شک طرفداران سبک اول شخص تیراندازی به خوبی با عنوان بزرگ و محبوب call of duty آشنایی دارند ؛ عنوانی که همیشه در زمان خود بهترین بوده و استاندارد های خاصی را وارد این ژانر کرده است. COD بزرگترین و سود آوریترین عنوان Activision - ناشر این مجموعه - می باشد که تا به حال 6 نسخه اصلی و تعدادی نسخه فرعی از این عنوان توسط دو زیر مجموعه ی خود یعنی treyarch و Infinity Ward عرضه کرده است. به جهت عظمت این مجموعه تصمیم گرفتم تاریخچه ای از آن که از آغاز تا کنون مورد بررسی قرار گرفته است را برایتان تهیه کنم.


 

تا به حال عنوان های زیادی با داستان و حال و هوای جنگ جهانی ساخته شده است اما میتوان گفت که از اصیل ترین و قدیمی ترین آنها یکی Medal Of Honor ساخته کمپانی EA و دیگری هم همین call of dutty باشد..
EA با نخستین شماره از Medal of Honor که توسط Infinity Ward و بر روی کنسول play station عرضه شد توانست یک FPS بسیار زیبا و درگیرکننده را عرضه کند و به موفقیتی چشمگیر برسد البته این بازی هم چندان بی اشگال نبود و بزرگترین اشگال ان که همگان به آن اشاره میکردند واقعی به نظر نرسیدن جنگ ها بود..جنگ ها اصلا به نظر واقعی نمیرسیدند و هرگز حس حضور در یک میدان جنگ واقعی را به شما القا نمیکرد و شما یک نفره یک لشگر را از پای در میاوردید و بازی را به پایان میرساندید

 

اما نسخه بعدی MOH یعنی Allied Assault توانست به خوبی این ضعف را بپوشاند و شما را وارد جنگی عظیم و واقع گرایانه بکندسال,سال جنگ های جهانی بود و مدتی بعد EA بازیی دیگر با حال و هوای جنگ جهانی به نام Battlefield 1.9.4.2 را عرضه کرد که از این بازی هم استقبال خوبی شد اما هرگز به موفقیت Allied Assault نرسید

 

Infinity Ward کاری کرده بود که Medal of Honor به غولی بزرگ تبدیل شده بود و رقابت با آن بسیار سخت بود اما Infinity Ward تصمیم گرفت با این غول بزرگ که دست پرورده خودش بود وارد مبارزه شود و بدین ترتیب در سال2002 از EA جدا شد و دست به کاری طاقت فرسا یعنی تولید بازیی برای مبارزه با Medal of Honor بزند

 

بالاخره 29 اکتبر سال2003 فرا رسید و IW با حمایت Activision بازیی به نام call of duty را برای .NGE و PC عرضه کرد.
اما به یک بار چه شد؟؟!! غول EA یعنی Medal of Honor با آن همه شکوه و جلال به یک باره فروریخت و این بار نوبت call of duty بود که بر سر زبان ها بیفتد.IW تنها با 22 کارمند نشان داد که خواستن توانستن است و بازیی بی نظیر را عرضه کرد.بازی در دوران جنگ جهانی اتفاق می افتاد و خصیصه های خوب بسیاری داشت و بسیاری از ایرادات MOH را در این بازی نمیدید.در این بازی دیگر از سوپر سربازان بازی MOH که به تنهایی یک ارتش را منهدم مکیردند (که این مورد بزرگترین ایراد MOHبه حساب می امد) خبری نبود و شما به عنوان یک سرباز عادی و جان در کف عضوی ازارتش کشورتان بودید و همراهان بسیاری در انجام مراحل بازی داشتید و مجبور نبودید یه تنه به قلب دشمن بزنید ازاین رو با صحنه های بسیار واقعی و مهیج جنگ رو به رو میشدید و به خوبی حس حضور در یک میدان جنگ واقعی را تجربه میکردید که بهترین خصوصیت این بازی بود.


Activision  با مشاهده موفقیت چشمگیر بازی نقشه های بسیاری برای این بازی کشید و طولی نکشید که United Offensive به عنوان یک پک عرضه شد که دارای multi player بود اکتیویژن و IW با این بازی ها روز به روز و با سرعتی زیاد در حال پیشرفت و ترقی بودند و از این رو تصمیم به عرضه این بازی ها بر روی کنسول ها شدند

این بار کنسول های PS2 و Xbox وGameCube پذیرای Call of Duty‌: Finest Hour بودند اما متاسفانه این بازی با استقبال خوبی مواجه نشد و کمی از سرعت Acti , IW در راه پیشرفت کاست بازی بسیاری از استاندارد های قبلی را زیر پا گذاشته بود که این مسئله زیاد به مزاق مخاطبان خوش نیامد...اما باز هم موفقیت های قبلی cod قابل چشم پوشی نبود و این عنوان هم به زودی به خاظره ها پیوست..

دیگر باید call of duty را "سری" بنامید این جمله وقتی معنا پیدا میکند که عنوان Call Of Duty2 همزمان با ورود نسل بعد کنسول ها در سال 2005 عرضه میشود کنسول تازه وارد ماکروسافت به نام X360 عرضه شده بود و این موضوع یک شانس بسیار خوب برای Activision به حساب می آمد تا با نمایشی مقتدرانه بر روی کنسول نسل جدید فرانچایز محبوب و قوی خود را پیش از پیش محبوب سازد و بدون هیچ تردیدی باید بگویم که Activision به خوبی به آنچه میخواست رسید استودیوی Infinity Ward ساخت بازی را بر عهده داشت و با ساخت یک موتور اختصاصی برای این بازی توانست گرافیکی مثال زدنی را ایجاد کند محیط ها بسیار وسیع بودند ودر کنار آن جزئیات به کار رفته بسیار زیاد بودند طراحی کاراکتر ها و لباس و انیمیشن آنها را تا قبل از عرضه این بازی در هیچ بازیه دیگری یافت نمیکردید

همچنین در این نسخه هوش مصنوعی نیز پیشرفت چشمگیری کرده بود..البته سازندگان نوآوری را نیز چاشنی کار خود کرده بودند دیگر آن سیستم سلامتی قدیمی و رایج در بازی ها که یک خط ساده میزان سلامتی شما را نشان میداد در این نسخه به چشم نمیخورد پس از اصابت گلوله و آسیب دیدن شما..صفحه به رنگ قرمز در می آمد و شما میبایست با کاور گیری در یک جای امن مدتی از میدان جنگ دور بوده و آسیبی نبینید تا دوباره صفحه به حالت عادی در بیاید و این به معنای کامل شدن سلامتی شما بود.

 

اما مهمترین چیزی که Call Of Duty را از دیگر رقبای خود به خصوص Medal Of Honor متمایز میکرد جنگ های عظیم و واقعی آن بود شما تنها نبودید و به همراه هزاران هزار سرباز همراهتان با جنگ به دشمنان میپرداختید..مشاهده سربازان تیر خورده و زخمی در گوشه کنار میدان جنگ فریاد سربازان بر سر یکدیگر همکاری آنها برای پیروزی همه و همه واقعا حس و حال حضور در میدان جنگ را برای بازیکن تداعی میکرد و شاید همین بهترین دلیل برای خرید Call Of Duty2 میشد.

 

نکته: Activision هرگز موفقیت های خود در نسل قبل را فراموش نکرده بود و از این رو این بازی برای PC و نسل قبل نیز انتشار یافت که وظیفه ی پورت این بازی برای نسل قبل به عهده Treyarch بود و این استودیو هم به خوبی از وظیفه این کار بر آمد و از آن پس به یکی از سازندگان اصلی COD تبدیل شد.

تا به این جای کار سیاست ساخت call of duty به گونه ای بوده که در تمامی نسخه های منتشر شده از آن بازی به روایت یک داستان نپرداخته...و در بازی داستان های مختلفی از بعد های مختلفی به تصویر کشیده شده بودند
اما Gray Matter ( Treyarch ) با عنوان Big Red One ( که یک نسخه فرعی به حساب می آمد) در داستان تغییراتی به وجود آورد دیگر در این بازی داستان های مختلفی وجود نداشت و یک داستان در بازی وجود داشت اما در عوض به شخصیت پردازی بهای بیشتری داده بودند و شخصیت های این سنخه از پیشینه و شخصیت پردازی مستحکم تری برخورددار بودند این نسخه هم با این که یک نسخه اصلی به شمار نمی آمد اما با استقبال خوبی مواجه شد.

پس از Call Of Duty2 و سود آوری هایش نوبت به شماره سوم از این سری رسید. وظیفه ساخت شماره سوم بر عهده Treyarch بود.

در تاریخ 7 نوامبر سال2006 بازی بر روی کنسول ها WII,XBOX,PS2,XBOX360 عرضه و بعده ها نیز برای کنسول های PS3 و PSP واد بازار شد. اما نکته تامل بر انگیز عرضه نشدن بازی برای PC بود که همواره از اصلی ترین پلتفرم ها به حساب می آمد نمرات بازی باز هم عالی بودند نگاهی به نمره چند سایت:

 

IGN:8.8/10
GameSpot:8.8/10
TeamXbox:8.7/10

 

بازی پیشرفت آنچنانی نسبت به نسخه های قبلی نداشت و با استفاده از همان فرمول همیشگی COD توانست موفقیتی دیگر را به دست آورد
تا به اینجای کار تمامی نسخه های عرضه شده از COD با موضوع و حال و هوای جنگ جهانی بودند که سودآوری بسیاری رو برای سازندگان و به خصوص Activision به همراه داشت
...............................................
نو اوری....!! کلمه ای غریب و نا مفهوم که نه تنها در در سری بازی های COD بلکه به طور کلی در کل بازی ها دیده نمیشد.! پرداختن به موضوع تکراری جنگ جهانی 2 دیگر کاملا امری عادی شده بود و در بازی های COD یک اصل به شمار می آمد اما Duty Call Of انقدر محبوبیت داشت که با وجو پرداختن به موضوعی خسته کننده باز هم به به موفقیت برسد و با استقبال خوبی رو به رو شود.اما به هر حال فن ها و طرفداران بازی منتظر نو آوری در بازی بودند و این امر یعنی گذشتن از فرمول همیشگی و موفق این سری بازی نیاز به خرج شجاعت از سوی سازندگان داشت...

خوشبختانه شرکت محبوب Infinity Ward چنینی شجاعتی را به خرج داد و با هوشمندی تمام جنگ جهانی را کنار گذاشته و به جنگ های مدرن روی آورددیگر از صحنه های خسته کننده و صد بار دیده شده ی جنگ جهانی دست کشید و COD را وارد دنیای جدیدی به نام Modern warfare و یا جنگ های مدرن کرد..ساخت شماره چهارم از بازی های COD که بر عهده IW بود را میتوان مرموز ترین نسخه ی COD دانست چرا که ساخت این شماره از زمان Call of Duty 2 توسط IW آغاز شده بود اما سخنی از ان به مین نیامده بود و به نوعی پروژه مخفی Ativision و IW به شمار می امد.

 

صحنه ها و نبرد های حماسی و هیجان انگیز قبلی که زبان زد خاص و عام بوده این بار به جنگ های مدرن و در حال حاضر امده است..که با استقبال بی نظیر سایت ها و مجلات منتقد و طرفداران COD هم رو به رو شد هر چند در این میان بودند افرادی که از این حرکت ناراضی بودند چرا که به عقیده انان IW با این کار خود COD را از اصالت خود که جنگ جهانی بود دور کرده و با این کار خود باعث لطمه زدن به این فرنچایز بزرگ میشوند اما به هر حال بازی عرضه شد و جز موفقیتی دیگر برای Activision و COD چیز دیگری را به ارمغان نیاورد...

با توجه به جنگ افزار های پیشرفته و متنوع تری که در زمان حاضر و جنگ های مدرن وجود داردبا روی آوردن به جنگ های مدرن دست سازندگان هم برای ایجاد یک گیم پلی نفس گیر و جذاب بازتر شد..خوشبختانه IW هم به خوبی کار خود را انجام داده و صحنه های جنگ واقعی و هیجان انگیز COD های قبلی را در قالب جنگ مدرن با جنگ افزار های جدید و با وسعتی بیشتر عرضه کردگرافیک بازی عالی کار شده بود و صحنه های زیبای بازی تا مدت ها در ذهن گیمر باقی میماند مد MP بازی هم جای هیچ بحثی را باقی نمیگذارد به طوری که هنوز هم که چند سال از عرضه بازی میگذرد سرور های Modern Warfare پذیرای بازکنانیست که توانایی دل کندن از این MP جذاب را ندارند از عوامل موفقیت بازی در این بخش میتوان به مد ها و نقشه های زیاد و متنوع و البته مهم تر از همه سیستم بسیار خوب آن اشاره کرد در کل همانطور که در بالا هم اشاره کردم این بازی موفقیتی بزرگ و دنیایی وسیع و جدید را برای سازندگان ایجاد کرد.

 

یک سال گذشت و سال2008 فرا رسید و همگان منتظر نمایش نسخه ای دیگر از COD بودند..
Treyarch مسئولیت ساخت این نسخه رو بر عهده داشت..اما طرفداران COD که بسیار خوشحال و راضی از نسخه قبلی این بازی که علاوه بر این که از جنگ جهانی دست کشیده و به موضوعی جدید روی اورده بازی خوش ساختی را نیز ارائه داده بودند به یک بار شوکه و متعجب شدند..بله. Treyarch دوباره به موضوع کلیشه ای جنگ جهانی روی آورده..اما انها که استقبال عالی همگان از روی اوردن به جنگ های مدرن را دیده بودند پس دلیل این کارشان چه بود؟!

در واقع انها کار غیر طبیعی انجام نداده بودند همانطور که قبلا گفتم ساخت modern warfare مخفیانه بود و حتی treyarch هم از وجود چنین بازیی خبر نداشت.! از طرفی Treyarch دوسال بود که بر روی نسخه پنجم COD که بعده ها World At War نام گرفت در حال کار بودند و از انجا که COD همیشه به موضوع جنگ جهانی پرداخته بود انها باز هم تصمیم گرفته بودند که به موضوع جنگ جهانی بپردازند..
درست است که موضوع تکراری بود اما نواوری ها و صحنه های جدیدی را میشد در این بازی مشاهده کرد.
اقیانوس ارام که تا به حال به تصویر کشیده نشده بود این بار به زیبایی توسط treyarch به تصویر کشیده شده بود.اسلحه ی جدیدی که نوعی اتش افکن به شمار می امد با توجه به فیزیک عالیه بازی بسیار جذاب به نظر میرسد. تقریبا همه چیز را در صحنه از درختان و علف ها و چوب و...را میتوانستید به اتش کشیده و به زیبایی شاهد سوختن و شعله های اتش ان باشید
بخش MP بازی هم مانند همیشه عالی بود به علاوه که مد جدیدی به نام Nazi Zombies به صورت co-op قابل بازی بود نیز طرفداران زیادی را جذب بازی کرد.هر چند بازی به هان موضوع تکراری قبل یعنی جنگ جهانی 2 باز گشته بود و این مسئله کمی تو ذوق میزد اما تمامیمواردی که در بال ذکر کردم باعث شد که بازی نمرات بسیار خوبی کسب کند و به یکی از بهترین های آن زمان تبدیل شود.

 

دیگر همگان به معقوله ی " هر سال یک Call of Duty " عادت کرده بودند و این موضوع به امری عادی تبدیل شده بود و امسال هم منتظر نمایشی خوب از بازی محبوب Call of Duty بودند
IW بار دیگر برگشت و به این انتظار پاسخی مثبت داد و با نمایشی عالی از جنگ مدرن خود و به رخ کشیدن توانایی های خود در ساخت Call of Duty همگان را خوشحال کرد.
نمایش های مختلفی از بازی نشان داده شد تا اینکهبالاخره بازی در نوامبر سال 2010 عرضه شد و رکورد های خیره کننده ای از خود به جا گذاشت این بازی توانست تنها در 24 ساعت 5 میلیون نسخه فروش کند که رکوردی بی نظیر به حساب می اید.
اما کلکسیون افتخارات IW و Call of Duty به همینجا ختم نشد و این بازی توانست رتبه نخست در بین بازی های انلاین پرفروش ترین بازی تاریخ انگلیس عنوان بهترین شوتر سال بهترین multi player و.....را کسب کند



داستان بازی به نسبت نسخه های قبلی پیچ و تاب بیشتری داشت هر چند که در یک بازی Firs Person Shooter ـیی مانند call of duty نباید انتظار داستانی درگیر کننده و پر پیچ و تاب را داشته باشید شما بازی را در نقش Joseph Allen و در افغانستان شروع میکنید که بهده ها به عنوان جاسوس به CIA میروید و...
میرسیم به بخش گیم پلی بازی modern warfare2 که بی شک از مهمترین خصیصه های کل سری بازی های call of duty همین گیم پلی وسیع و در گیر کننده آن است.
بخش Single player بازی دارای مراحل متنوعی بود که در مکان های مختلفی مانند مناطق برفی- سوار قایق و بر روی دریاچه و..اتفاق می افتاد..و هیچگاه مخاطب را خسته نمیکرد اما این بخش از بازی یک مشکل بزرگ داشت و آن هم کوتاهی این بخش بود بسته به اینکه در چه درجه سختیی بازی را اغاز میکردید مدت به پایان رساندن بازی برای شما متغیر بود اما هیچگاه ممکن نبود که اتمام SP بازی بیش از 7 ساعت وقت شما را بگیرد.اما در کنار مد sp بخشی جدیدی به نام Special Ops را در بازی گنجانده بودند که میتوانست خلا کوتاهی مراحل بخش تک نفره را پر کند این بخش هم شمارا به مراحل مختلف میبرد بسته به نحوه تمام کردن مرحله ستاره هایی در یافت میکردید که این ستاره ها موجب باز شدن مراحل بعدی میشدند به طور کلی این بخش هم همانند بخش تک نفره بازی از جذابیت خاصی برخورددار بود و بی شک همگان بعد از اتمام مراحل اصلی بازی سری هم به این بخش از بازی زده اند.

به لطف موتور IW 4.0 با گرافیک بسیار خوبی رو به رو بودیم محیط های بزرگ و پر جزئیات افکت های زیبای به کار رفته در بازی که اوج زیبای این افکت ها رو میشد در مراحل برفی بازی و با مشاهده افکت زیبای برف مثال زد طراحی کاراکتر ها و جزئیات موجود در انها هم از سطح کیفی بالایی برخورددار بودند هرچند به بعضی از تکسچر های بی کیفیت بازی میتوان ایراد گرفت اما به طور کلی بازی در این بخش به خوبی ظاهر شد و IW 4.0 توانست به خوبی امتحان خود را پس بدهد.
تا اینجای کار آخرین نسخه ازCOD که توسط IW ساخته شده MW2 میباشد اما مطئنا آخرین نسخه از این سری نخواهد بود همچنان سریال هرسال یک COD ادامه دارد..

 

نسخه ای دیگر از بازی به نام black ops توسط treyarch چندی پیش منتشر شد که این بازی شما را به دوران جنگ سرد خواهد برد
موتور این بازی نسخه اصلاح شده موتور IW است که در ساخت world at war نیز به کار رفته بود و به همین دلیل با گرافیک چشم نوازی رو به رو هستیم هر چند از باگ های کوچک موجود در بازی که دیگر از مشخصات cod شده هم نباید گذشت
خوشبختانه سازندگان در این نسخه هم نواوری را چاشنی کار خود کرده اند



از نوآوری های جدید و البته بسیار جالب بازی میتوان به کنترل وسایل نقلیه اشاره کرد تا کنون در هیچ یک از نسخه های cod خودتان توانایی کنترل وسایل نقلیه را نداشتید اما در این نسخه شما میتوانید هلکوپتر ,ماشین های مختلف و ....را سوار شده و با انها به کشت و کشتار دشمنان بپردازید که تنوع خاصی به بازی میبخشد و این موضوع المانی جدید در سری cod ایجاد کرده است اما تفاوت اساسی BO با دیگر نسخه ها در داستان و شخصیت پردازی است شاید کمتر اتفاق افتاده باشد که در حال انجام نسخه ای از cod بوده باشید و در عین حال ذهنتان درگیر داستان بازی باشد و صرفا با یک شوتر روتین بدون داستان مواجه بوده اید اما در این نسخه اوضاع فرق دارد سازندگان تاکید ویژه ای بر داستان بازی کرده اند و با جمع آوری مدارک داستان بازی را طبق وقایع واقعی جلو برده اند تا به خوبی مزه تلخ جنگ را بچشید
به هر حال باز هم نسخه ای دیگر منتشر شد و موفقیتی دیگر را در پرونده درخشان call of duty رقم زد.!

 



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 90/5/4 توسط امین عسکری

کد عکس تصادفی

تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک

مرجع کد آهنگ



ساعت فلش